Wat is Google Tag Manager en waarvoor dient het?

Een man die codeert op een computer

Tegenwoordig bestaan er heel wat handige tools om je marketing naar een hoger niveau te tillen. Google Tag Manager is één van de tools die zeker niet mag ontbreken in jouw marketing.

 

Maar wat is Google Tag Manager nu juist en wat kan het voor jou betekenen?

Google Tag Manager (GTM) is een gratis tool waarmee je tags (stukjes code) op een eenvoudige manier kan toevoegen aan je website of app. Deze tags kunnen zeer veel informatie verzamelen en doorsturen naar andere tools zoals Google Analytics. Het grote voordeel is dat je niet moet kunnen programmeren.

Dat laatste moet je wel met een korreltje zout nemen. Begrijp me niet verkeerd, je hoeft absoluut geen developer te zijn. Maar er is toch een minimumvereiste aan technische kennis om bepaalde tags te implementeren.

 

Het beheren van allerlei tags wordt inderdaad een héél stuk eenvoudiger. Echter, vooral in het begin, is er voor sommigen toch sprake van een leercurve.

 

GTM biedt twee grote voordelen:

  • Het maakt tag management een stuk eenvoudiger. In combinatie met een rapportagetool zoals Google Analytics kan je veel meer data verzamelen dan standaard mogelijk is.
  • Het is een container voor tags van andere marketingtools. Daardoor hoef je andere tags of pixels niet meer rechtstreeks toe te voegen aan je websitecode. Je kan ze op een eenvoudige manier in GTM plaatsen.

Laten we even dieper duiken in deze twee functies.

Tag management

Het is essentieel om te begrijpen hoe mensen zich gedragen op jouw website. Pas dan kan je juiste conclusies trekken en op een onderbouwde manier gaan optimaliseren.

 

GTM maakt het eenvoudig om tags toe te voegen op je website. Zo kan je specifieke acties en gebeurtenissen capteren.

Wat is een tag?

Een tag is een stukje javascript code. Je voegt het toe aan je website om informatie te verzamelen en door te sturen naar andere tools.

 

Er zijn een heleboel acties of gebeurtenissen die je kan bijhouden aan de hand van tags. Enkele voorbeelden zijn:

  • Een formulier invullen.
  • Een bestand downloaden.
  • Een video bekijken.
  • Een product uit de winkelwagen halen.
  • Klikken op een bepaalde link of button.
  • Scrollen tot een bepaald punt op de pagina.

Deze data wordt vervolgens doorgestuurd naar een analytische tool zoals Google Analytics. Je bepaalt zelf welke specifieke data daarbij meegestuurd wordt. Je houdt dus enkel de gegevens bij die voor jou belangrijk zijn.

Wat is tag management?

Zoals de naam al aangeeft, betekent tag management letterlijk het beheren van alle tags op je website.

Het schrijven en toevoegen van deze tags is zeer technisch en werd vroeger vooral door developers gedaan. Wanneer je veel tags gebruikt, zal je bovendien te maken hebben met vrij veel code. Het wordt dan moeilijk om het overzicht te behouden en specifieke tags terug te vinden om aan te passen.

Dankzij GTM kan je deze tags gemakkelijk zelf maken en aanpassen via een gebruiksvriendelijke interface en voorgemaakte templates. Je hoeft hiervoor helemaal niet te kunnen coderen. Het dashboard geeft je bovendien een duidelijk overzicht van alle tags die momenteel actief zijn op je website.

Opmerking: voor meer complexe tags moet je vaak toch een bepaalde kennis van code hebben of beroep doen op een developer. Maar GTM stelt je toch in staat om al een heleboel tags te implementeren zonder enige hulp of kennis.

Google Tag Manager als container voor tags van andere marketingtools

Er bestaan veel handige tools om data te verzamelen en te gebruiken. Maar om dat mogelijk te maken, moet je telkens eerst een stukje code toevoegen aan je website. Denk maar aan de tags van Google Analytics en HotJar of de vele remarketing pixels zoals die van Facebook, LinkedIn en Google Ads. 

 

Het toevoegen van deze tags is onvermijdelijk als je gebruik wil maken van dergelijke tools. Helaas bezorgt dat vele marketeers stress en hoofdpijn. Vaak heb je geen toegang tot de websitecode of beschik je niet over de technische skills. In beide gevallen ben je afhankelijk van een IT’er of moet je er vrede mee nemen dat je de tool(s) niet kan gebruiken. 

 

De oplossing? Google Tag Manager. 

 

In plaats van allerlei verschillende tags aan je broncode toe te voegen, hoef je slechts eenmaal deze van GTM te plaatsen. Alle andere tags of tracking pixels kan je vervolgens gemakkelijk via GTM toevoegen aan je website. 

 

Het slechte nieuws is dat je voor GTM dus ook een stukje code moeten voorzien in je websitecode. Dju toch! Maar beloofd, daarna moet je voor tags niet meer in de broncode terecht! Je kan dan via GTM code toevoegen aan je website, zonder enige kennis van programmeren.

 

 

Naast het gebruiksgemak heeft dit ook als voordeel dat je pagina’s sneller geladen worden. De verschillende tags worden namelijk asynchroon afgevuurd, in plaats van allemaal tegelijk.

 

Gerelateerde berichten

Scroll to Top