Hoe bepaalt Google welke advertenties verschijnen boven de zoekresultaten?

Mensen die bieden op een veiling

Zoekadvertenties geven je de mogelijkheid om extra visibiliteit te krijgen in Google Search. Een groot voordeel is dat dit los staat van SEO. Je website hoeft dus niet hoog te scoren in de organische zoekresultaten om een advertentie te kunnen tonen.

Op basis waarvan beslist Google dan welke advertenties vertoond worden? En wat bepaalt de volgorde van de verschillende advertenties?

Google gebruikt een veilingsysteem

Telkens iemand een zoekopdracht uitvoert, vindt er een veiling plaats. De deelnemers van deze veiling zijn bedrijven die via Google Ads bieden op de betreffende zoekterm. Zij vechten dus voor een plaats in de advertentieruimte bovenaan de zoekresultatenpagina.

De advertenties van de winnaars worden weergegeven. Het is echter niet per se de hoogste bieder die de beste positie krijgt. Er zijn verschillende factoren die bepalen welke advertenties vertoond worden en in welke volgorde. Deze factoren vormen samen de Ad Rank.

Ad Rank

Google berekent telkens de Ad Rank voor elke advertentie in de veiling. Ad Rank is een score die bepaalt welke positie jouw advertentie krijgt ten opzichte van andere advertenties.

 

De advertentie met de hoogste Ad Rank zal normaal gesproken de bovenste positie krijgen. De advertentie met de tweede hoogste Ad Rank zal op de tweede plaats komen, enzovoort.

 

Belangrijk om te weten is dat je Ad Rank voor elke veiling opnieuw berekend wordt. Het is dus niet zo dat je eenmalig een score toegekend krijgt die verder nooit meer wijzigt. Daarom kan je positie variëren per zoekopdracht.

 

Bij elke veiling worden de volgende factoren vergeleken met concurrenten die op dezelfde zoekterm bieden.

Je bod

Bij het creëren van een advertentie bepaal je wat je maximumbod is. Dit is dus het bedrag dat je maximaal wil betalen voor een klik op je advertentie. Uiteindelijk zal een klik je vaak minder kosten. Je betaalt in principe nét genoeg om de volgende adverteerder te overbieden (€ 0,01 meer).

Kwaliteit

Een zeer belangrijke factor is de kwaliteit van je advertentie en de landingspagina. Net zoals de organische resultaten probeert Google de meest relevante advertenties te tonen. Hoe nuttiger de landingspagina is voor de zoeker, hoe beter je Ad Rank zal zijn.

Omdat kwaliteit zo belangrijk is, wordt er een kwaliteitsscore samengesteld. De kwaliteitsscore houdt op haar beurt ook weer rekening met allerlei factoren.

Advertentie-extenties

Het verwachte effect van je advertentie-extensies zijn ook een factor van je Ad Rank.

Advertentie-extensies zijn extra functionaliteiten die je kan toevoegen aan je advertenties zoals sitelinks (links naar bepaalde pagina’s van je site) of de mogelijkheid om eenvoudig telefonisch contact op te nemen.

Wanneer Google inschat dat bepaalde extensies relevant zijn voor de zoeker, gaat je Ad Rank een boost krijgen. Op die manier kan je toch hoger verschijnen dan concurrenten die meer bieden.

Context van de zoekopdracht

Meer dan ooit speelt ook de context een grote rol. Google houdt dus rekening met onder andere:

  • Locatie van de zoeker
  • Het tijdstip van de zoekopdracht
  • Het type apparaat (mobiel of desktop)
  • Andere advertenties en resultaten op de pagina
  • Andere signalen

De drempel voor advertentierankschikking (Ad Rank)

Voordat je advertentie weergegeven kan worden, moet deze een minimale drempel overschrijden. Deze drempel wordt dynamisch bepaald op het moment van de veiling.

Waarom is kwaliteit belangrijk?

Google Ads is de grootste inkomstenbron voor Google. Daarom probeert Google relevante resultaten te tonen aan zoekers en waarde te creëren voor adverteerders.

Op die manier keert iedereen terug om opnieuw gebruik te maken van de services, zowel de adverteerders als de zoekers. Het is dus logisch dat Google kwaliteit hoog in het vaandel draagt.

Dat biedt meteen ook opportuniteiten voor adverteerders:

  • Hoe hoger de kwaliteit van je advertenties, hoe lager je kosten per klik (CPC) doorgaans zijn.
  • Hoe hoger de kwaliteit van je advertenties, hoe hoger je gemiddelde positie op de zoekresultatenpagina’s.

Bedrijven die inzetten op SEA en kwaliteit zullen daarom meer succes behalen met adverteren.

Gerelateerde berichten

Scroll to Top