Hoe kan je jouw lokale SEO verbeteren?

Google Maps op een smartphone

Wens je beter gevonden te worden in lokale zoekresultaten en meer bezoekers over de vloer te krijgen in jouw fysieke locatie(s)? Dan besteed je best wat extra aandacht aan lokale SEO.

Geen idee wat local SEO is? Lees hier meer over lokale SEO en waarom het zo belangrijk is.


Ik geef je graag enkele tips om jouw bedrijf te optimaliseren voor lokale zoekopdrachten.

Meld je bedrijf aan bij Google My Business, Bing Places en Apple Maps

Jouw bedrijf claimen en verifiëren bij Google My Business is wellicht het allerbelangrijkste dat je kan doen. In deze post lees je wat dit is en krijg je tips om je bedrijfsprofiel te optimaliseren.

Daarnaast kan je hetzelfde doen voor Bing Places en Apple Maps. Vooral die laatste kan belangrijk zijn aangezien zeer veel iPhone-eigenaars de Maps-app van Apple gebruiken.

Tip: Indien je bedrijf reeds geverifieerd is op Google My Business, kan je de gegevens eenvoudig importeren in Bing Places. Begin dus sowieso met Google My Business.

Zorg voor verschillende citations

Een citation is een online vermelding van jouw bedrijf op een externe site.

Citations zijn belangrijk voor lokale SEO. Google gebruikt ze om te verifiëren dat jouw bedrijfsgegevens kloppen, onder andere in Google My Business. Hoe vaker dat Google citations ziet van jouw bedrijf, hoe zekerder het is van de juiste gegevens.

Het is dus belangrijk dat die gegevens overal correct en hetzelfde zijn. Anders is dat niet alleen verwarrend voor mensen, maar ook voor Google. Dit heeft een negatieve invloed op je local SEO.

Er bestaan talloze online bedrijfsgidsen. Dit zijn sites waar mensen kunnen zoeken naar bepaalde bedrijven in specifieke regio’s. Meestal kan je jouw bedrijf zelf toevoegen. Op zich niet veel werk, maar het loont zeker en vast de moeite.

Hier heb je alvast enkele links om je op weg te helpen:

Probeer (positieve) reviews te krijgen

Google houdt rekening met beoordelingen om de beste resultaten te bepalen. Het wil weten als andere mensen een positieve ervaring hadden met jouw bedrijf.

Positieve reviews bevorderen jouw positie dus in de zoekresultaten. Maar het werkt natuurlijk ook omgekeerd. Negatieve beoordelingen hebben een negatieve impact.

Wanneer je beoordelingen krijgt, neem dan de tijd om erop te reageren. Het toont aan (potentiële) klanten en aan Google dat je geeft om een goede klantervaring en feedback gebruikt om verbeteringen door te voeren.

Uiteraard kijkt Google naar beoordelingen op je Google My Business profiel. Maar ook reviews op andere sites worden in rekening genomen.

Vraag daarom aan je beste klanten om een beoordeling te plaatsen. Ongetwijfeld zullen enkele tevreden klanten bereid zijn om hun waardering te tonen met een positieve review.

Optimaliseer je website (SEO)

Google heeft bevestigd dat je rankings in organische zoekresultaten ook impact hebben op je lokale SEO. Zij hadden het volgende te zeggen:

“Uw positie in de zoekresultaten is ook een factor, dus de praktische tips voor SEO zijn van toepassing op optimalisatie van lokale zoekresultaten.”

Zorg dus dat je website geoptimaliseerd is voor zoekmachines. We gaan in deze post niet in detail gaan over wat je daarvoor allemaal kan doen. Maar hier heb je alvast enkele zaken die bijdragen tot een goede SEO:

  • Keywords
  • Title tags
  • H1 tags en subheadings
  • URL’s
  • (Kwalitatieve) backlinks
  • Mobielvriendelijkheid
  • Snelle laadtijden

Gebruik relevante keywords (in Google My Business)

Los van de keywords die je voor jouw SEO gebruikt op je website, zijn er ook keywords die je kan gebruiken voor lokale SEO.

Welke woorden zou men gebruiken als ze op zoek gaan naar iets gerelateerd aan jouw bedrijf? Gebruik deze woorden onder andere in je Google My Business profiel.

Gerelateerde berichten

Scroll to Top