Hoe search intent de zoekresultaten van Google beïnvloedt

Laptop met Google

Search intent is een belangrijk onderdeel geworden van SEO. De algoritmes van Google proberen te begrijpen wat de bedoeling is van een bepaalde zoekopdracht. Het doel van Google is tenslotte om gebruikers de meest relevante resultaten te tonen.

Je kan proberen om te ranken voor een bepaalde zoekterm door allerlei factoren te optimaliseren zoals de title tag en de H1 tag. Dat brengt je al een heel eind, maar is helaas niet meer voldoende.

Let op, deze zaken zijn nog steeds zeer belangrijk. Het zijn absoluut nog altijd factoren die je ranking beïnvloeden. Maar als je pagina niet aansluit bij de search intent, wordt het sowieso moeilijk om bovenaan de zoekresultaten te komen.

Door de search intent van zoekopdrachten te begrijpen, kan je jouw content aanpassen om hierop aan te sluiten. Als jouw content namelijk niet beantwoordt aan de search intent van een zoekopdracht, wordt het sowieso moeilijk om voor die term goed te ranken.

Wat is search intent?

Search intent betekent bijna letterlijk vertaald ‘de intentie van een zoekopdracht’. Het is het doel dat iemand probeert te bereiken met een bepaalde zoekopdracht.

De search intent van iemand dat zoekt naar ‘appelcake recept’ is duidelijk: recepten zien om een appelcake te maken.

Zo goed als elke zoekopdracht kan in één van de volgende vier categorieën ingedeeld worden:

  • Informationeel
  • Navigationeel
  • Commercieel
  • Transactioneel

In deze post lees je het verschil tussen deze vier types search intent.

Waarom is search intent zo belangrijk voor Google?

Het doel van Google is om hun gebruikers de meest relevante zoekresultaten te tonen. Hoe beter het hier in slaagt, hoe vaker gebruikers terugkeren naar Google voor nieuwe zoekopdrachten.

Bij de zoekresultaten worden vaak advertenties getoond. Telkens iemand klikt op zo’n advertentie wordt Google betaald door de adverteerder. Dit is de grootste bron van inkomsten voor Google.

Hoe vaker mensen de zoekmachine van Google gebruiken, hoe meer ze kunnen verdienen aan adverteerders. Daarom wil het steeds de allerbeste resultaten tonen. Zo zullen gebruikers blijven terugkeren. Om de meest relevante resultaten te tonen moet Google de search intent van zoekopdrachten echter goed begrijpen.

Klinkt logisch, toch?

LSI keywords geven context

LSI keywords staat voor ‘Latent Semantic Indexing‘ keywords.

Bepaalde woorden maken duidelijk wat de user intent is zoals ‘wat’ (informationeel) of ‘kopen’ (transactioneel). Maar dergelijke woorden zijn niet altijd aanwezig in een zoekopdracht.

Neem nu de zoekopdracht ‘weegschaal’. Dit kan twee compleet verschillende dingen betekenen:

  • Een toestel om gewicht te meten
  • Een sterrenbeeld ofwel horoscoop

Dit zijn de huidige resultaten als je ‘weegschaal’ opzoekt via Google:

In dit geval zijn alle topresultaten gerelateerd aan het eerste, namelijk een toestel om gewicht te meten.

Stel dat jij deze zoekopdracht uitvoerde, maar eigenlijk op zoek was naar het sterrenbeeld. Dan zou je de zoekopdracht wellicht aanpassen, bijvoorbeeld naar ‘weegschaal horoscoop’.

Het woord ‘horoscoop’ is in dit geval een zogenaamd LSI keyword. Het is een woord dat meer context geeft aan je zoekopdracht. Hierdoor kan Google beter bepalen waarnaar je op zoek bent.

Als je deze zoekterm invult, krijg je wel allemaal resultaten die te maken hebben met het sterrenbeeld. De search intent is duidelijker geworden:

Hoe bepaalt Google de search intent zonder LSI keywords?

Google analyseert continu hoe gebruikers omgaan met zoekresultaten.

Wanneer Google merkt dat bepaalde pagina’s vaker uit de zoekresultaten worden gekozen, wordt dat aanzien als een signaal dat mensen hiernaar op zoek zijn. Die pagina’s zullen dan iets hoger vertoond worden.

Als mensen vervolgens nóg meer klikken op die resultaten is het duidelijk: dit is waar mensen naar zoeken met deze zoekterm. Deze pagina’s zullen dus een enorme boost krijgen in de zoekresultaten.

Het is bijvoorbeeld niet toevallig dat listicles (artikels die bestaan uit een lijst zoals ‘top 10 social media tools’) vaak de eerste pagina van zoekresultaten domineren. Het zijn erg populaire pagina’s waar mensen vaak naar zoeken. Doordat mensen steeds vaker op listicles klikken in zoekresultaten, kregen dergelijke pagina’s een enorme SEO-boost.

Ik durf wedden: als je zoekt naar ‘beste social media tools’, zullen de topresultaten wellicht bijna allemaal listicles zijn. Et voilà:

(Ik zweer dat ik niet op voorhand gekeken heb.)

Pogo-sticking

We keren even terug naar de zoekterm ‘weegschaal’. Laten we veronderstellen dat Google weet dat je het meettoestel bedoelt.

Deze zoekterm geeft nog steeds geen duidelijkheid over welke resultaten je wenst. Ben je op zoek naar informatie, bijvoorbeeld hoe een weegschaal werkt? Of wil je simpelweg een weegschaal kopen?

Stel dat de eerste twee zoekresultaten de volgende zijn:

  • Resultaat 1: Een pagina dat uitlegt hoe een weegschaal werkt. Het is dus puur informationeel.
  • Resultaat 2: Een pagina van een webshop waar allerlei weegschalen te koop staan.

(De kans is zeer klein dat de twee topresultaten zo tegenstrijdig zijn, maar laten we dat even negeren.)

Je klikt op het bovenste resultaat (de informatieve pagina). Dat is echter niet wat je zoekt. Je wou eigenlijk gewoon een weegschaal kopen. Je klikt dus onmiddellijk op ‘vorige’ en vervolgens op het tweede resultaat (de webshop). Nu vind je wel wat je eigenlijk wou: de mogelijkheid om een weegschaal te kopen. Je blijft op deze site en doet misschien zelfs een aankoop.

In SEO heet dit ‘pogo-sticking’. Daarmee bedoelen we dus dat een gebruiker op een resultaat klikt, om vervolgens meteen terug te keren en een ander resultaat aan te klikken.

Dit heeft een enorm negatieve invloed op de SEO-waarde van die eerste pagina (voor deze zoekterm). Het toont aan dat dit helemaal niet het resultaat was waar de gebruiker naar zocht.

In dit voorbeeld leert Google hieruit dat je op zoek was om een weegschaal te kopen. De zoekopdracht ‘weegschaal’ was dus transactioneel.

Persoonlijke zoekresultaten

Local SEO

De locatie van de zoeker kan een grote invloed hebben op de zoekresultaten. Google kan vrij goed inschatten als er sprake is van ‘local intent’. Dat betekent dat de zoeker lokale resultaten wil zien. Dezelfde zoekopdracht kan dan totaal andere resultaten tonen in Kortrijk vergeleken met Roeselare.

Lees meer over local SEO.

Ik bevind mij momenteel in Brugge. Als ik nu ‘goede restaurants’ zoek via Google, dan krijg ik de volgende resultaten te zien (onder de Snack Pack):

Google vermoedt dat ik op zoek ben naar goede restaurants bij mij in de buurt, ook al heb ik ‘Brugge’ niet vermeld in de zoekopdracht. 

Op basis van mijn IP-adres weet Google waar ik mij bevindt en toont het mij de beste resultaten.

Zoek- en browsegeschiedenis

De websites die je bezoekt, de zoekopdrachten die je uitvoerde en de resultaten waarop je klikte hebben allemaal invloed op de resultaten die jij te zien krijgt.

Google bouwt voor elke zoeker een soort profiel op om de meest relevante resultaten te kunnen tonen. De termen die je gewoonlijks googelt of reeds gegoogeld hebt, beïnvloeden jouw zoekresultaten. Het is dus mogelijk dat twee mensen kleine verschillen zien in de resultaten van dezelfde zoekopdracht.

Daarnaast spelen ook je favoriete websites een rol. Bepaalde sites die je vaak bezoekt, zullen voor jou iets hoger ranken.

Conclusie

Dagelijks worden miljarden zoekopdrachten uitgevoerd.

Google houdt daarbij continu in de gaten hoe mensen omgaan met de resultaten. Zo leert Google voortdurend bij en kan het steeds beter inschatten wat de search intent is van allerlei soorten zoektermen.

Gerelateerde berichten

Scroll to Top