Local SEO: zorg dat je lokaal vindbaar bent

Google Maps op een smartphone

De opkomst van smartphones veranderde de manier waarop we met het internet omgaan. Informatie is toegankelijker dan ooit.

Nooit eerder was het zo eenvoudig om bedrijven in de buurt op te zoeken, ook al ben je niet thuis. Als je honger krijgt terwijl je op de baan bent, dan zoek je snel even naar een nabij restaurant of supermarkt. In enkele seconden vind je tientallen mogelijkheden en kan je gemakkelijk navigeren naar jouw keuze.

Stel dat jij een restaurant hebt in Gent en iemand in de buurt zoekt ‘restaurant’ of ‘restaurant Gent’ op via Google. Jij wilt dan toch het eerste resultaat zijn dat die persoon te zien krijgt? Dan besteed je best wat meer aandacht aan local SEO.

Voor we verder gaan, eerst nog enkele interessante statistieken volgens deze post van Hubspot:

  • 46% van alle Google zoekopdrachten hebben betrekking tot lokale informatie.
  • 88% van mensen die een lokaal bedrijf opzoeken, bellen of bezoeken het bedrijf binnen de 24 uur.
  • Het aantal zoekopdrachten met “in de buurt” groeide met meer dan 900% over de afgelopen twee jaar.
  • 92% kiest een bedrijf uit de eerste pagina van de zoekresultaten.

Wat is local SEO?

Local SEO, ofwel lokale SEO, is een onderdeel van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Het doel is om meer websiteverkeer, fysieke bezoeken van klanten en brand awareness te krijgen via lokale zoekopdrachten.

Zoekmachines als Google houden steeds meer rekening met jouw locatie wanneer je iets opzoekt. Stel dat twee mensen uit verschillende steden dezelfde zoekterm invullen. Dan zullen zij waarschijnlijk compleet verschillende resultaten te zien krijgen.

De Google Snack Pack

Wanneer iemand een lokale zoekopdracht uitvoert, vertoont Google vaak de zogenaamde ‘Snack Pack’. Dit wordt ook wel de ‘Local Pack’ of ‘Local 3-Pack’ genoemd.

De Google Snack Pack is een kader dat boven de organische zoekresultaten van Google verschijnt (maar nog steeds onder eventuele betalende advertenties). Het geeft de top 3 lokale bedrijven weer die relevant zijn voor de zoekopdracht. Daarbij wordt ook een kaart getoond.

De gebruiker kan op “meer plaatsen” klikken om een langere lijst te krijgen via Google Maps.

Uiteraard wil je vermeld worden in de Snack Pack voor zoekopdrachten gerelateerd aan jouw bedrijf. Het zijn de resultaten waar het vaakst op geklikt wordt.

Een onderzoek van Moz toonde echter aan dat ook de (eerste) organische resultaten zeer veel kliks krijgen. Naast de Snack Pack wil je dus ook hoog scoren in deze resultaten.

Local SEO helpt je om meer zichtbaarheid te krijgen in lokale zoekresultaten en dus een hoop meer klanten aan te trekken.

SEO vs local SEO

Wat is het verschil tussen lokale SEO en traditionele SEO?

In principe hebben beide praktijken hetzelfde doel: jouw zichtbaarheid in de resultaten van zoekmachines optimaliseren.

Traditionele SEO betreft algemene en specifieke zoekopdrachten. Er wordt allerlei content gecreëerd met als doel bovenaan te verschijnen in de organische resultaten van relevante zoektermen. De primaire doelstelling is websiteverkeer genereren.

Bij local SEO ligt de focus op lokale zoekopdrachten. Het doel is om zo zichtbaar mogelijk te zijn in deze zoekresultaten. Naast websiteverkeer genereren is het doel vooral om ervoor te zorgen dat klanten naar je fysieke locatie komen en contact opnemen.

SEO en local SEO gebruiken veel vergelijkbare strategieën. Toch zijn er enkele verschillen in de factoren waarmee Google de meest relevante resultaten bepaalt. Daarom zijn er bepaalde dingen die specifiek voor lokale SEO goed werken. We komen hier later in deze post nog op terug.

Wanneer is er sprake van een lokale zoekopdracht?

Bepaalde zoekopdrachten bevatten een duidelijk signaal dat iemand op zoek is naar lokale resultaten.

Een stad of gemeente gebruiken in een zoekopdracht is zo’n voorbeeld. Iemand dat ‘hotel Antwerpen’ invult, is ongetwijfeld op zoek naar hotels in de buurt van Antwerpen.

Google is echter slim genoeg om te weten wanneer lokale resultaten gezocht worden, ook al wordt er geen locatie vermeld. Aan de hand van machine learning en talloze hoeveelheden data kan Google zeer goed inschatten wat de ‘search intent’ is van specifieke zoekopdrachten.

Wanneer je simpelweg ‘slagerij’ invult, zal je toch lokale resultaten te zien krijgen. Dat komt omdat Google de search intent hiervan begrijpt. Er is een sterk vermoeden dat je op zoek bent naar een slagerij in de buurt en niet naar informatie over slagerijen.

Zodra Google vermoedt dat je lokale zoekresultaten wenst, zal het je die ook geven.

Welke criteria bepalen de resultaten?

Volgens Google zijn er drie belangrijke factoren die lokale resultaten bepalen:

  • Relevantie
  • Afstand
  • Prominentie

Relevantie

Google wil de meest relevante resultaten tonen voor elke zoekopdracht. Dat geldt voor organische SEO en is voor lokale SEO niet anders.

Hoe meer inzicht Google heeft in jouw bedrijf, hoe beter het in staat is om een match vast te stellen. Zorg dus dat je bedrijfsinformatie overal compleet en up-to-date is (zeker in Google My Business).

Afstand

Afstand speelt een zeer grote rol. Dezelfde zoekopdracht kan 1 km verder totaal andere resultaten weergeven.

Dat betekent echter niet dat Google altijd de dichtstbijzijnde locaties toont. Als een bedrijf verder weg een betere match is dan een bedrijf vlakbij, kan het verdere bedrijf alsnog een hogere positie krijgen.

Prominentie

Bekende bedrijven hebben sowieso een streepje voor.

Hierbij spelen backlinks, reviews en je positie in organische zoekresultaten dus een belangrijke rol.

Conclusie

Local SEO is duidelijk iets waar je best aandacht aan besteedt. Klik hier voor tips over hoe je jouw lokale SEO kan verbeteren.

Gerelateerde berichten

Scroll to Top