Waarom Google My Business gebruiken?

Een vrouw die aan de kassa staat

Heb je net een nieuw bedrijf opgestart? Bij deze van harte gefeliciteerd! Eén van de eerste dingen die je kan doen, is een bedrijfsprofiel aanmaken bij Google My Business.

Wil je dat potentiële klanten hun weg vinden naar jouw bedrijf of winkel? Wil je dat ze snel en eenvoudig contact kunnen opnemen? Google My Business helpt je op weg. Jouw bedrijf nog niet geclaimd op Google? Tijd om dat nu te doen en te profiteren van de voordelen.

In deze post lees je hoe je een bedrijfsprofiel aanmaakt en verifieert.

Wat is Google My Business?

Google My Business is een gratis tool om online zichtbaarheid te verkrijgen. Het is vooral een belangrijk onderdeel van local SEO.

Jouw bedrijf zal gemakkelijker teruggevonden worden op Google Search en Google Maps. Daarbij wordt meteen ook alle belangrijke informatie gegeven zoals adres, telefoonnummer, openingsuren en nog veel meer.

De voorbije jaren schenkte Google steeds meer aandacht aan lokale SEO. Dit betekent dat in de zoekresultaten rekening gehouden wordt met jouw locatie.

Zoek eens ‘bakkerij’ op in Google Search. Je zal allerlei bakkerijen in de buurt van jouw locatie te zien krijgen. Toevallig? Ik dacht het niet.

Een ander voorbeeld:
Je woont in Antwerpen maar plant een citytrip naar Brugge volgend weekend. Je doet al wat research en zoekt via Google naar ‘restaurant Brugge’. Google geeft je meteen een lijst van restaurants met belangrijke gegevens zoals het adres, de openingsuren en het telefoonnummer. Interessant voor restauranthouders in Brugge, toch?

Dagelijks worden duizenden lokale zoekopdrachten gedaan om winkels of bedrijven in de buurt te vinden. Via Google Maps kan onmiddellijk genavigeerd worden naar de gewenste locatie. Google My Business is duidelijk een groot hulpmiddel om potentiële klanten naar jouw winkel of bedrijf te leiden.

Naast je online zichtbaarheid verhogen, kan je met GMB ook:

  • Updates posten: houd je klanten op de hoogte van nieuwe producten of ander nieuws
  • Welkomstaanbiedingen maken: bied een welkomstaanbieding om nieuwe klanten aan te trekken
  • Op beoordelingen reageren: toon je betrokkenheid door op positieve en (hopelijk geen) negatieve reviews te antwoorden
  • Afspraken maken: klanten kunnen zelf een afspraak inplannen. Door jouw agenda te koppelen, zorg je dat enkel de beschikbare momenten mogelijk zijn.
  • Statistieken bekijken: kom te weten op welke manier mensen met jouw bedrijf in contact komen via Google. Bekijk voor welke zoekopdrachten jouw bedrijf vertoond werd om je profiel verder te optimaliseren.
  • Website maken: heb je geen website? Via Google My Business kan je gratis een eenvoudige website opzetten in slechts enkele minuten.

Hoe optimaliseer je jouw bedrijfsprofiel?

Hoe beter jouw profiel, hoe beter vindbaar je bent. Volg deze tips om je profiel te optimaliseren.

Vervolledig je bedrijfsprofiel met correcte informatie

Vul je profiel zo volledig en correct mogelijk in.

  • Adres
  • Telefoonnummer
  • Openingsuren
  • Website
  • Aanbod van producten en diensten
  • Categorieën

Zorg dat alle informatie correct is. Opgelet want iedereen kan een “bewerking voorstellen”. Onvolledige of incorrecte informatie kan mensen daartoe aanmoedigen, maar ook mensen met slechte bedoelingen kunnen bewust foute informatie invoeren.

Google probeert altijd de meest relevante zoekresultaten te tonen. Hoe vollediger jouw profiel, hoe groter de kans dat Google jouw bedrijf als resultaat toont.

Voeg foto’s toe

Bedrijven met foto’s worden vaker gecontacteerd en bezocht. De volgende afbeeldingen worden aangeraden:

  • Exterieur: toon foto’s van de buitenkant en de gevel van je gebouw
  • Interieur: voeg afbeeldingen toe die de binnenkant van je zaak tonen
  • Medewerkers: laat zien welk team klaar staat om klanten verder te helpen
  • Producten: wees trots op jouw producten met enkele professionele foto’s
  • Sfeerbeelden: klanten die genieten op je terras of werknemers die plezier maken aan hun bureau

Vraag klanten om een beoordeling te plaatsen (en antwoord erop)

‘Social proof’ is een krachtig overtuigingsmiddel. Wanneer mensen positieve beoordelingen lezen, zijn ze sneller bereid om jouw product te proberen of zaken met jou te doen.

Reageer op deze beoordelingen om je betrokkenheid aan te tonen. Het bewijst je dankbaarheid en zorgt voor klantenbinding.

Ook negatieve beoordelingen beantwoord je best. Toon aan dat je dit serieus neemt en hun mening respecteert en zelfs apprecieert. Reageer niet negatief terug, maar zeg dat je hun eerlijkheid waardeert en er ook iets mee zal aanvangen.

Plaats de belangrijkste informatie vooraan in je bedrijfsomschrijving

Je kan tot 750 tekens gebruiken in je bedrijfsomschrijving. Echter worden de eerste 250 tekens slechts vertoond. Je moet op “meer weergeven” klikken om de volledige omschrijving te zien.

Zorg er dus voor dat alle belangrijke informatie in die eerste 250 tekens staat.

Kondig tijdelijke promoties aan

Laat klanten weten dat ze momenteel kunnen genieten van promoties. Want wie houdt nu niet van kortingen?

Publiceer gewijzigde openingsuren

Ooit al eens voor een gesloten deur gestaan, ook al maakt Google jou anders wijs? De kans is groot. En wellicht gaf je niet alleen Google de schuld, maar ook de winkel waarnaar je je begeven hebt.

Wanneer je openingsuren tijdelijk of permanent wijzigen, geef dit dan aan in Google My Business. Zo vermijd je pijnlijke misverstanden.

Gerelateerde berichten

Scroll to Top