Wat is link equity?

Een hand die een hartje doorgeeft aan een andere hand

Link equity (ook wel link juice genoemd) is de waarde en autoriteit die een link doorgeeft van de ene pagina naar de andere. Het is een onderdeel van SEO en één van de vele factoren die de positie in zoekresultaten beïnvloeden.

 

Wanneer een pagina met een hoge autoriteit linkt naar een andere pagina, dan ‘bevestigt’ deze als het ware dat de gelinkte pagina waarde heeft. De SEO-waarde van de gelinkte pagina wordt hierdoor positief beïnvloed.

 

Zowel interne links (links van dezelfde website) als externe links (links van of naar andere websites) geven link equity door. Externe links geven echter meer link equity door omdat dit van een derde partij komt.

Wat bepaalt de link equity?

Relevantie

Het onderwerp van beide pagina’s moet aan elkaar gerelateerd zijn.

 

Wanneer een pagina over bordspellen linkt naar een pagina over auto’s zal er vanzelfsprekend weinig waarde meegestuurd worden. Google is tenslotte slim genoeg om te weten wanneer een link relevant is.

Autoriteit

De autoriteit van een pagina (Page Authority) is een score die voorspelt hoe goed een pagina zal ranken in zoekmachines. Beschouw het als de reputatie van een pagina.

 

De SEO-waarde van een pagina zal een boost krijgen wanneer deze backlinks krijgt van vertrouwde, kwalitatieve websites. Deze sturen meer link equity mee dan links van een gloednieuwe website die nog geen autoriteit heeft kunnen opbouwen.

 

Het omgekeerde is echter ook waar. Backlinks van ‘slechte’ websites of spamlinks zullen een negatieve impact hebben. Gelukkig is er een manier om slechte backlinks af te wijzen.

Tip: In Google Search Console kan je nagaan welke pagina’s linken naar jouw website via de menuknop ‘Links’.

Follow of nofollow

Links met een nofollow tag worden genegeerd door crawlers en zullen dus geen link equity meesturen. Nofollow wordt vaak gebruikt bij betaalde links of links in comments en forums.

Positie van de link

Een link uit de footer zal minder waarde meesturen dan een link die zich bijvoorbeeld midden in een blogartikel bevindt.

Aantal links op de pagina

Het aantal links op een pagina speelt ook een rol. Hoe meer links zich op een pagina bevinden, hoe lager de waarde van elke link wordt. Door bepaalde links een nofollow tag te geven, verhoog je dus de waarde van de andere links op de pagina.

Gerelateerde berichten

Scroll to Top