Wat is search intent?

Een zwarte verrekijker

Search intent (ook wel user intent genoemd) is het uiteindelijke doel dat iemand wil bereiken met een zoekopdracht. Het is het ‘waarom’ achter een zoekterm.

 

Wanneer je een zoekopdracht uitvoert, dan zoek je naar iets specifiek. Dat kan het antwoord op een vraag zijn, informatie over een product, een ‘how to’ video om een skill te leren en nog zoveel meer. Hetgeen waar je specifiek naar op zoek bent – de resultaten die jij wil zien – is jouw search intent.

De context van een zoekopdracht

De search intent van iemand dat zoekt naar ‘smartphone kopen’ is duidelijk. Deze persoon wil een smartphone kopen. De resultaten zijn dan ook allerlei webshops die smartphones verkopen:

Iemand die zoekt naar ‘wat is een smartphone’ wil informatie. Deze persoon wil geen resultaten zien van webshops om een smartphone te kopen. De resultaten zijn dan ook compleet anders:

De search intent van deze twee voorbeelden is overduidelijk. Bepaalde woorden, in dit geval ‘kopen’ en ‘wat is’, geven onmiddellijk context aan beide zoekopdrachten. De aangepaste zoekresultaten proberen de meest relevante websites te tonen om te beantwoorden aan de search intent.

 

Dergelijke contextuele woorden zijn echter niet altijd aanwezig, bijvoorbeeld bij de zoekopdracht ‘smartphone’. Door het gebrek aan context is de search intent daarom soms twijfelachtig. Of tenminste voor mensen. Google slaagt er voor een of andere reden toch in om de search intent bijna altijd goed in te schatten.

 

Hoe bepaalt Google de search intent van verschillende zoekopdrachten?

Vier types search intent

Zo goed als alle zoekopdrachten kunnen in vier categorieën ingedeeld worden:

  • informationeel
  • navigationeel
  • commercieel
  • transactioneel

Informationeel

De naam zegt het zelf. De zoeker wil informatie.

 

Dit kan een simpele vraag zijn zoals “Wat is het grootste land van Europa?”, maar ook een vraag dat een uitgebreider antwoord vereist zoals “Hoe werkt zwaartekracht?”.

 

Voorbeelden:

  • Wie was de 1ste president van Amerika?
  • Hoe doe je sit-ups?
  • Wat is search intent
  • Aantal calorieën in cola
  • Dichtstbijzijnde treinstation

Navigationeel

Deze persoon zoekt een website of een specifieke pagina van een site, een product of een dienst.

 

Vaak surfen mensen niet rechtstreeks naar de URL van een website. In plaats daarvan zoeken ze via Google naar de naam van de site en meestal een specifieke pagina, bijvoorbeeld ‘coolblue stofzuiger’. Vervolgens klikken ze op het resultaat in Google om naar de gewenste website of pagina te gaan.

 

Voorbeelden:

  • Facebook
  • Deliveroo Brugge
  • Zalando herenschoenen
  • ActiveCampaign pricing
  • Menschen

Commercieel

Deze persoon wil wellicht iets kopen, maar zit eerder nog in de overwegingsfase. Meestal heeft hij nog niet beslist welk specifiek product of merk hij wil. Hij is nog onderzoek aan het doen, bijvoorbeeld door extra informatie te lezen, reviews te bekijken of producten te vergelijken.

 

Voorbeelden:

  • BMW vs Audi
  • Beste smartphones 2020
  • Macbook Pro review
  • Top 3 social media tools

Transactioneel

Deze zoeker wil onmiddellijk iets kopen. Transactionele zoekopdrachten zijn vaak vrij specifiek, bijvoorbeeld ‘iPhone 11 kopen’. De zoeker weet dus meestal al waarnaar hij op zoek is.

 

Voorbeelden:

  • Playstation kopen
  • Sushi bestellen
  • Goedkoopste vliegtickets
  • Harry Potter boeken Amazon

Gerelateerde berichten

Scroll to Top